Snowmobile Forum banner

vin nummers per jaar

307K views 125 replies 47 participants last post by  Coasterman71  
#1 ·
Ik dacht dat ik een lijst zou beginnen met chassisnummers voor de Yamaha-sleeën om me wat tijd en ruimte te besparen met berichten. Misschien komt hier een sticky van.

Gewoon voor de lol koos ik 1979. Het jaar dat ik afstudeerde van de middelbare school. Ik zal op verzoek extra jaren toevoegen en als er genoeg verzoeken binnenkomen, kan ik de lijst uitbreiden van 1968 (toen Yamaha voor het eerst productiesleeën verkocht) tot 2005 (de laatste keer dat ik een nieuwe Yamaha kocht).

Er zal veel tijd en typewerk van mijn kant nodig zijn, maar voor zover ik weet, zal Snowmobileforum.com de enige bron op internet zijn met een lijst die zo compleet is, als er genoeg verzoeken binnenkomen en we de hele chassisnummerlijst daadwerkelijk samenstellen.

EC540(ExcelV) 8H8
ET250(Enticer 250) 8H4
ET300(Enticer 300) 8H9
ET340(Enticer 340) 8H5
ET340E(Enticer 340 electric start)8J4
EX440(Exciter 440) 8H6
SRX440(Duh) 8J0

Positieve reacties maken de moeite de moeite waard, sommige modellen uit de jaren 90 hadden dezelfde startprefixes en de jaren werden geïdentificeerd met de daaropvolgende nummers op de chassisnummers, evenals de eerste drie cijfers, dus de lijsten zullen langer worden.

Laten we eens kijken waar het hier vandaan gaat.
 
#3 ·
eigenlijk een van de gemakkelijkere jaren. jammer dat het patroon niet doorloopt.

voor 1980 sledes:
EC540 (Excel V) 8K1
ET250 (Enticer 250) 8J5
ET300 (Enticer 300 twin) 8K0
ET340 (Enticer 340) 8J6
ET340E (Enticer 340 Electric Start) 8J9
EX440 (Exciter 440) 8J7
SR540 (SRV) 8L0
SRX440 8K2
SS440 8K4

zo veel voor de patroontheorie, bedankt yamaha. het zal alleen maar verwarrender worden naarmate er meer jaren worden toegevoegd.

geniet ervan!
 
#116 ·
eigenlijk een van de gemakkelijkere jaren. jammer dat het patroon niet doorgaat.

voor 1980 sledes:
EC540(Excel V) 8K1
ET250(Enticer 250) 8J5
ET300(Enticer 300 twin) 8K0
ET340(Enticer 340) 8J6
ET340E(Enticer 340 Electric Start) 8J9
EX440(Exciter 440) 8J7
SR540(SRV) 8L0
SRX440 8K2
SS440 8K4

zoveel over de patroontheorie, bedankt yamaha. het zal alleen maar verwarrender worden naarmate er meer jaren worden toegevoegd.

genieten!
 
#4 ·
Dit weekend ben ik uitgeschakeld, dus ik voeg er nog wat toe, te beginnen bij het begin, en de lijst gaat hierna in chronologische volgorde verder, tenzij iemand een dringende verzoek heeft om modelverduidelijking.

1968: SL350 (modelcode 801) RW1 (als je er een hebt, is het wat waard)
1969: SL351 (modelcode 802) vin code 802 (reken hier ook op)
1970: SL338 (vins en motoren beginnen met 00101, zie de lijst van 71 voor duidelijkheid)
SL396
SL338
SS396
1971: GP396
SL292
SL338B (vins en motoren beginnen met 20101 of hoger, waarbij de 2 de sleutel is)
SR433
SS433 (beginnende vins van 00101)
SW396 (een van mijn persoonlijke favorieten van weleer)
SW433E
1972: EW433B
EW643
GP292 (woo hooo, hield van deze kleine slee!)
GP433
GP643
SL292B (vins rollen op of boven 10101
SL338C (vins rollen weer op of boven 30101
SL433
SL433B (vins op 25101 of meer)
SR643
SW433B (vins tonen 10101 of meer)

Meer volgt als de tijd en de geest het toelaten.
 
#38 ·
Dit weekend uitgeschakeld, dus ik voeg er nog wat toe, te beginnen bij het begin, en de lijst gaat vanaf hier verder in chronologische volgorde, tenzij iemand een dringende verzoek heeft om modelverduidelijking.

1968: SL350 (modelcode 801) RW1 (als je er een hebt, is het wat waard)
1969: SL351 (modelcode 802) vin-code 802 (reken hier ook op)
1970: SL338 (vins en motoren beginnen met 00101, zie de lijst van 71 voor duidelijkheid)
SL396
SL338
SS396
1971: GP396
SL292
SL338B (vins en motoren beginnen met 20101 of hoger, waarbij de 2 de sleutel is)
SR433
SS433 (beginnend met vins van 00101)
SW396 (een van mijn persoonlijke favorieten van weleer) SW433E
1972: EW433B
EW643
GP292 (woo hooo, hield van deze kleine slee!)
GP433
GP643
SL292B (vins rollen op of boven 10101
SL338C (vins rollen weer op of boven 30101
SL433
SL433B (vins op 25101 of meer)
SR643
SW433B (vins tonen 10101 of meer)

Meer volgt naarmate de tijd en de geest het toelaten.
Ik heb een sw396, ik denk dat het een 1970 is, ik kan geen vin# vinden, kunt u mij vertellen waar deze zich bevindt?
 
#6 ·
voor 1974:

model / start vin nummer

GP246F / 881
GP292F / 864
GP338F / 865
GP433 / 866
GPX338F / 878
GPX433F / 879
SL338F / 859
SL433F / 861
SM292F / 867
TL433F / 874
TW433F / 868

een opmerking: op de vroege sledes van rond '72 tot ongeveer '84 hadden de motoren ook identificatienummers. eenvoudige manier om te controleren of de motor origineel was voor het model. de meeste na '84 moeten de vin en de motorprefixes overeenkomen met de begincifers.
 
#10 ·
1980:

EC540 (Excel V)--8K1
ET250 (Enticer 250)--8J5
ET300 (Enticer 300)--8K0
ET340 (Enticer 340)--8J6
ET340E (Enticer 340 deluxe met elektrische start)--8J9
EX440 (Exciter 440)--8J7
SR540 (SRV)--8L0
SRX440--8K2
SS440--8K4

dit jaar bracht de twee nieuwe modellen in de SS en de SRV die de weg vrijmaakten voor sledes die in de volgende jaren zouden komen.
 
#117 ·
1980:

EC540 (Excel V)--8K1
ET250 (Enticer 250)--8J5
ET300 (Enticer 300)--8K0
ET340 (Enticer 340)--8J6
ET340E (Enticer 340 deluxe with electric start)--8J9
EX440 (Exciter 440)--8J7
SR540 (SRV)--8L0
SRX440--8K2
SS440--8K4

dit jaar bracht de twee nieuwe modellen in de SS en de SRV, die de weg vrijmaakten voor sneeuwscooters in de volgende jaren.
Heeft u de link voor de Yamaha-modellen uit 1979? Ik probeer informatie te vinden over de 79 Yamaha 300 Special. Heeft u een brochure met foto's en/of een link?
 
#13 ·
1983:

BR250 (Bravo 250)--8U0
EC340 (Excell lll) -- 8T7
ET300 (Enticer 300) -- 8T5 (heb deze slee nog, zou hem goedkoop verkopen)
ET340T (Enticer 340 Long Track)--8T9
SR540 (SRV) --8U7 (heb deze net verkocht, had hem veel te lang, geweldige racer, mis het oude ding wel een beetje. heb hem in 86 gebruikt gekocht. troost in de wetenschap dat het anderen plezier zal brengen. man, wat heb ik daar veel aan gedaan)
SS440--8U3
VMX540 (Vmax) --8U9 (dit was het begin van goede dingen voor yamaha. veel nieuwe en primeurs op deze machtige krachtpatser.)
 
#14 ·
1984:

BR250 (Bravo)--8V7
EC340 (Excel lll)--8W8
ET300 (Enticer 300)--8W6
ET340 (Enticer 340)--8W9
ET340T (Enticer 340 long track)--8X0
PZ480 (Phazer)-8V0 jullie kennen deze allemaal, een van de beste ooit!
PZ480SE (Phazer SE)-- 8X9. deze kwam standaard met elektrische start.
SR540 (SRV)--8V9
SS440--8V8
VMX540 (Vmax 540)--8X6. heb ooit 2,5 uur in het donker gereden om er een op te halen. wou dat ik hem nog had.
 
#15 ·
1985:

BR250 (Bravo 250)--80F
BR250T (Bravo 250 Long Track)--8Y1
EC340 (Excell lll)--8Y3
ET340 (Enticer 340)--8Y2
ET340T (Enticer 340T Long Track)--80E
PZ480 (Phazer)-80L
PZ480E (Phazer E Electric Start)--80K
SR540 (SRV)--8Y0
SS440-- 80R
VMX540 (V-Max)--80N
XL540 (XL-V)-8Y7 heringevoerd uit 1980 met nieuwe graphics en een koppeling verandering, terug op populaire vraag.
 
#126 ·
1985:

BR250 (Bravo 250)--80F
BR250T (Bravo 250 Long Track)--8Y1
EC340 (Excell lll)--8Y3
ET340 (Enticer 340)--8Y2
ET340T (Enticer 340T Long Track)--80E
PZ480 (Phazer)-80L
PZ480E (Phazer E Electric Start)--80K
SR540 (SRV)--8Y0
SS440-- 80R
VMX540 (V-Max)--80N
XL540 (XL-V)-8Y7 heringevoerd uit 1980 met nieuwe graphics en een koppeling verandering, terug op populaire vraag.
Ik kwam er net achter dat ik een VMax uit 1984 heb. Schuurvondst met weinig uren

heel erg bedankt voor de post !!
 
#16 ·
1986:

BR250 (Bravo 250)--80v
BR250T (Bravo Long Track)--81U
CF300 (Inviter)--81E dit was een van de meer ruimtetijd-sleeën voor zijn tijd en is nog steeds gewild bij verzamelaars en restaurateurs. Erg cool voor zijn tijd!
EC340 (Excel lll)--80Y
ET340 (Enticer 340)--80X
ET340T (Enticer 340 Long Track)--81A
PZ480 (Phazer)--81H
PZ480E (Phazer Deluxe, Electric Start)--81J. Heeft iemand opgemerkt dat dit jaar met elektrische start het nu "Deluxe" maakt? Die naam zal nog een paar jaar blijven hangen, niet alleen voor de PZ, maar ook voor meer aankomende sleeën.
SR540 (SRV)--81G
VMX540 (Vmax)--81K
XL540 (XL-V)--81R


Als iemand die meeleest patronen heeft opgemerkt die zich ontwikkelen met de vin-codes, laat het dan weten. Ik weet dat er overeenkomsten zijn, maar ik heb geen constante kunnen voorspellen. De dingen worden de komende jaren alleen maar verwarrender.
 
#17 ·
87:
BR250 (Bravo)--82F
BR250T (Bravo Long Track)--82R
CF300 (Inviter)-- 83M
EC340 (Excel lll) 82J
ET340 (Enticer 340)--82H
ET340T9Enticer 340 Long Track)--82U
EX570 (Exciter)--82M de phazer op steroïden. Dit was een moeilijke slee om af te stellen voor een introductiejaarmodel. De daaropvolgende jaren waren de bugs verholpen, maar als je een 87 hebt, is er voldoende corrigerende info beschikbaar.
PZ480 (Phazer)-- 82K
PZ480E (Phazer Electric Start)--82L
SR540 (SRV)--82W. mijn tweede SRV-aankoop. Had de vrouw nooit op de 83 moeten laten rijden na het motorwerk. Had haar op de Excell 340 moeten houden. Dit was het begin van een levenslange reis naar haar machts- en snelheidsverslaving.
VMX540 (Vmax)--83H. Zou haar dit nog een jaar of zo niet laten rijden. Wou dat ik het nooit had gedaan.
XL540 (XL-V)--82V
 
#18 ·
1988:

BR250 (Bravo)--83Y
BR250T (Bravo 250 Long Track)--84E
CF300 (Inviter)--83U. Heeft er ooit iemand op een van deze gereden? Uiterlijk en styling waren jaren vooruit. Ik zou gedacht hebben dat Yamaha buitenaardse wezens uit de ruimte had gerekruteerd voor deze build.
EC340-(Excell lll)--84H. Heb een paar van deze gekocht voor bijna niets van een man die niet goed tegen de kou kon. Geweldig voor de kinderen en leuk voor de volwassenen. Had gewoon meer track nodig.
ET340 (Enticer 340)--83T
ET340T (Enticer Long Track)--84F
ET340LTR (Enticer Long Track + Reverse) --84G. Deze zette ook een precedent voor de toekomst. Achteruit? Wie heeft dat nodig. Wacht, ik wel!
EX570 (Exciter) --84M
EX570E (Exciter Deluxe [E-Start]--84N
PZ480 (Phazer)--84J
PZ480E (Phazer Deluxe [E-Start]--83V
SR540 (SRV)--84L
SV80 (Snoscoot)--85G. Leuke kleine machines waren dit, kind of volwassene, jetski op sneeuw
SV80E (Snoscoot w/ E start)--85H
VK540--84R. Grote, brede en lange track boomtrekkende, eland slepende, ijshut slepende utility sled. Een van de eerste brede tracks ooit onder de grote 4. Zette een maatstaf die anderen volgden.
XL540 (XL-V)--83W
 
#19 ·
1989:

BR250 (Bravo)--86A
BR250T (Bravo Long Track)--86C
CF300 (Inviter)--86E
CS340 (Ovation)--85L
CS340E (Ovation Deluxe w/ E-Start)--85N
ET340TR (Enticer Long Track/Reverse)--85V
EX570 (Exciter)--86M
EX570E (Exciter Deluxe/E-Start)--86N
PZ480 (Phazer)--86F
PZ480E (Phazer Deluxe E/Start)--86H
SR540 (SRV)--86U
SV80 (Snoscoot)--85X
SV80E (Snoscoot E-Start)--85Y
VK540E (VK540)--86R
XL540 (XL-V)--86K
 
#20 ·
1990:
BR250 (Bravo)--87S
BR250T (Bravo LT)--87T
CF300 (Inviter)--86W
CS340 (Ovation)--87D
CS340E (Ovation w/ E-start)--87E
ET400TR (Enticer w/long track and reverse)--87L
EX570 (Exciter)--87M
EX570E (Exciter LE E-start)--87N
EX570H (Exciter High Altitude)--87X. dit was een poging van Yamaha om een hoogtespecifieke slee te leveren. eerste en laatste poging, behalve hieronder.
EX570HE (Exiter LE, E-start)--87Y. hetzelfde als hierboven, had net de optie.
PZ480 (Phazer ll)--87F. dezelfde oude pz, eindelijk een 121-track en een paar kleine andere wijzigingen.
PZ480E (Phazer ll E-Start)--87H
SR540 (SRV)--87U
SV125 (Snosport)--87A. snoscoot met een grote motor voor ons volwassenen. yee-haw!
SV125 (Snosport E-Start)--87B
SV80 (Snoscoot)--86X
SV80E (Snoscoot w/ E-start)--86Y
VK540E (VK540)--87R
XL540 (XL-V)--87K
 
#21 ·
91:
br250t (bravo lt[long track]--88p waar is de shorty gebleven?
ex570 (exciter ll)--88r
ex570e (exciter ll le e start)--88s
pz480 (phazer ll)--88f
pz480e (phazer ll le e-start--88h
pz480st (phazer ll long track)--88x mogelijk de eerste productieslee die niet gerelateerd was aan nut en een lange track had. Natuurlijk short track naar de huidige standaard. Meer daarover later.
sr540 (srv)--88u
sv125 (snosport)--88a
sz125e (zoals hierboven, alleen met de e-start)--88b
vk540e (vk540)--88n
vt480xl (venture xl)--88t

Let op de weglating van de snoscoot en de toevoeging van de venture. De venture was sterk gebaseerd op de pz, maar deze slee werd bij de introductie van dit jaar een van de populairste modellen in de line-up voor de komende jaren.

Ik heb een probleem met de vinger aan mijn linkerhand, want er ontbreekt een beetje huid, het zal genezen, vandaar het selectieve gebruik van hoofdletters in deze aflevering.

En voor jullie twijfelaars, ik ben een geboren linkshandige die jaagt en plukt. Probeer het eens met je andere hand.
 
#22 ·
1992:

BR250 (Bravo)--89B
BR250T (Bravo Long Track)--89D
CS340E (Ovation LE)--89E forgot the e-start
ET410TR (Enticer II LT)--89X
EX570 (Exciter II)--89J
EX570E (Exciter II LE, E Start)--89K
PZ480 (Phazer II)--89F
PZ480E (Phazer II Electric Start)--89H
PZ480ST (Phazer II ST Long Track)--89G
VT480GT (Venture GT)--89V
VT480XL (Venture XL)--89M
VX750 (Vmax-4)--89A. this was the start of some serious hp and some hardcore butt kicking!
 
#23 ·
1993:

BR250 (Bravo)--8AE
BR250T (Bravo Long Track)--8AF
CS340E (Ovation LE Elect. Start)--8AH
ET410TR (Enticer II LT)--8AJ
EX570 (Exciter II)--8AV
EX570E (Exciter II LE, Elec Start)--8AW
EX570ST (Exciter II, Long Track)--89L
EX570SX (Exciter II SX)--8AY Exciter op steroïden, het begin van betere dingen!
PZ480 (Phazer II)--8AK
PZ480E (Phazer II LE, Elect-Start)--8AL
PZ480ST (Phazer II ST, Long Track)--8AM
VK540E) (VK540 II)--8AU
VT480GT (Venture GT)--8AP
VT480XL (Venture XL)--8AN
VX750 (Vmax-4)--8AX. nog steeds geweldig!
 
#24 ·
1994:

BR250T (Bravo Long Track)--8BD
CS340E (Ovation LE)--8BE
ET410TR (Enticer II Long Track)--8BY
PZ480 (Phazer II)--8BF
PZ480E (Phazer II LE)--8BG
PZ480ST (Phazer II Long Track)--8BH
VK540E (VK540 II)--8AC
VT480XL (Venture XL)--8BK
VX500 (Vmax 500)--8AB
VX500DX (Vmax 500 DX) 8BB
VX500E (Vmax 500 Electric Start)--8BP
VX500ST Vmax 500 ST, Long Track)--8BN
VX600 (Vmax 600)--8CA
VX600DX (Vmax 600 DX)--8CB
VX600 E (Vmax 600 LE)--8CF
VX600ST (Vmax 600 ST, Long Track)--8CC
VX750 (Vmax-4)--8BW
VX750ST (Vmax-4 ST, Long Track)--8BX

de Vmax 500's en 600's waren het resultaat van de Exiter SX van '93 en een hoogtepunt van de inmiddels bewezen Vmax-4's. Deze sledes zouden de precedenten voor de komende jaren bepalen.
 
#25 ·
Hier probeer ik een kleine verandering. Misschien is het gemakkelijker te lezen of te volgen, omdat je in theorie zoekt naar de VIN-code, ik weet het niet. Dit kan beter opvallen. Feedback welkom. Helaas moet je bij sommige modellen nu de volgende cijfers vergelijken om het jaar te verifiëren.

Ik heb deze verwarrende factor eerder genoemd.

1995:

8BD--Bravo Long Track beginnend VIN--8BD-008101
8BE--Ovation LE (elektrische start) beginnend VIN--8BE-005101
8BY--Enticer II LT beginnend VIN--8BY-005101
8BF--Phazer II beginnend VIN--8BF-005101
8BG--Phazer II LE beginnend VIN--8BG-007101
8BH--Phazer II Long Track beginnend VIN--8BH-003101
8AC--VK540 II beginnend VIN--8AC-003101
8BK--Venture XL beginnend VIN--8BK-002101
8AB--Vmax500 beginnend VIN--8AB-005101
8CL--Vmax500 DX beginnend VIN--8CL-000101 (eerste jaar model. let op, vergelijk met 94 lijsten)
8BP--Vmax500 LE beginnend VIN--8BP-004101
8CA--Vmax600 beginnend VIN--8CA-007101
8CG--Vmax600 DX beginnend VIN--8CG-000101
8CF--Vmax600 LE beginnend VIN -8CF-005101
8CC--Vmax600 ST beginnend VIN--004101
8BU--Vmax-4 800
8BT--Vmax-4 Long Track

Dus hier begint de verwarring. Wat je zult merken is dat de modellen van het eerste productiejaar beginnen met een 000 na de prefix. Na de 000 begint het productienummer. Ga terug naar de 94 model lijst en die zullen allemaal een 000 hebben. Vanaf dit punt, op sommige modellen, droegen de aanduiding letters 4 jaar of meer. Nu moet je verwijzen naar de volgende nummering om het jaar te verifiëren.

Er komen een paar echt verwarrende jaren aan. Ik zal helpen met het ontcijferen van alle VIN's voor de verwarden.

Als je bijvoorbeeld een Vmax600 ST verifieert, begint je VIN met 8CC-004XXX. De X'en zijn je daadwerkelijke nummers die de productieaantallen op de lijn onthullen.
 
#26 ·
1996:
8BD-016101--Bravo LT (Long Track)
8BE--008101--Ovation LE
8BF-007101--Phazer II
8BG-009101--Phazer II LE
8BH-006101--Phazer II Mountain Lite
8AC-007101--VK540 II
8CK-000101--Venture TR (nieuw model, vandaar de code)
8BK-004101--Venture XL
8AB-12101--Vmax 500
8CL-004101--Vmax 500 DX
8BP-009101--Vmax 500 LE
8CM-005101--Vmax 500 XT (nieuw model)
8CA-016101--Vmax 600
8CG-007101--Vmax 600 DX
8CF-015101--Vmax 600 LE
8CC-012101--Vmax 600 Mountain Max
8BV-011101--Vmax 600 XT (nieuw model, inconsistente code)
8BU-003101--Vmax-4 800
8BT-001101--Vmax-4 Mountain Max

Opnieuw delen meerdere modellen hetzelfde voorvoegsel. Vergelijk de laatste drie cijfers in het VIN voor het jaar.

Ik denk dat ik deze lay-out beter vind met de VIN's eerst, of zou je liever hebben dat het model eerst verschijnt? Opmerkingen?